نمایشگاه ساعت بازل سوئیس

سلاطین برند ـ نگاهی به گروههای بزرگ ساعت سازی در دنیا

فهرست گروهها

گاهی از زبان فعالین حوزه صنعت ساعت سازی صحبت هایی مبنی بر کوچک بودن این صنعت شنیده می‌شود. دلیل این حرف، کوچک شمردنِ بازار فروش سالیانه چند میلیارد دلاری این صنعت نیست، بلکه تعداد کم کمپانی‌هایی است که این صنعت بزرگ را کنترل میکنند؛ کمپانی های عظیمی که اغلب برندها را تحت مالکیت خود دارند.

صنعت ساعت سازی و چالش های برندهای ساعت مچی

در عصر معاصر، یک کمپانی فعال در صنعت ساعت سازی برای حضور موفقیت آمیز در بازار نیاز به کمک خواهد داشت. می‌پرسید کمک در چه زمینه‌ای؟ سوال خوبیست. بیایید جزئی‌تر این موضوع را بررسی کنیم…
امروزه برندهای مختلف بر سر راهشان با تعداد بی شماری چالش مواجه هستند. از تهیه مناسب‌ترین قطعات از تامین کننده گرفته تا توزیع محصولات در سطح بین‌المللی و البته تبلیغات خلاقانه و بسیار پرهزینه، و این تازه در حالیست که هیچکدام از این چالش‌های ذکر شده مرتبط با روند پیچیده طراحی و تولید مدل های ساعت مچی جذاب که مورد توجه مشتریان قرار بگیرد نیست.
از دهه ۱۹۸۰ و ظهور “بحران کوارتز” که راه و رسم تجارت کمپانی های سنتی ساعت سازی را دچار تغییر و تحول کرد، این صنعت بطور مضاعف برندهای بزرگی را در خودش دیده که خود غالباً بخشی از یک گروه چند ملیتی بزرگتر بوده‌اند و در این وضعیت، تعداد کمپانی‌های مستقلی که توانایی رقابت با ابَر کمپانی‌های چند ملیتی را در سطح بین المللی داشته باشند روز به روز کمتر و کمتر می‌شود.

همین چندی پیش بود که خبر تملک یکی دیگر از کمپانی های مستقل و شناخته شده در صنعت ساعت سازی به دست یک کمپانی هُلدینگ بزرگ بنام کرینگ (Kering) منتشر شد. تصاحب برند یولیس ناردَن (Ulysse Nardin) به دست کرینگ آخرین نمونه از موارد پرشمارِ تصاحب برندهای مستقل به دست کمپانی های بزرگ است.

مشاهده می‌کنیم که هر چند مدت یکبار چشم انداز صنعت ساعت سازی دچار تغییر می‌شود: یک برند مطرح به گروهی عظیم فروخته شده و تعادل قدرت در این صنعت به مقداری هر چند کم تغییر می‌کند. حالا دیگر برند هری وینستون جزوی از گروه سواچ است، کرینگ برند یولیس ناردَن را تصاحب کرده و دو گروه ژاپنی و هنگ کنگی سیتیزن و سیتی‌چمپ (Citychamp) راه خودشان را به دنیای ساعت‌های سوئیسی باز کرده اند.

چی برا کیه؟

با این شرایط بنظر می‌رسد که بررسی شرایط فعلی برندها و وضعیت مالکیتشان ایده بدی نباشد. در این مقاله سوئیس دات آی آر می‌خواهیم برندهای ساعت مچی و گروههای بزرگی که آنها را در تملک خودشان دارند بررسی کنیم. با مجله تخصصی ساعت مچی سویس دات آی آر همراه باشید.

اَبَر کمپانی ها؛ خوب یا بد؟

اینکه یک کمپانی ساعت سازی توسط یک گروه بزرگتر کنترل می‌شود لزوماً موضوع بدی نیست، بیایید بصورت نقاط مثبت و منفی به این موضوع نگاه کنیم. نقاط مثبت آن شامل پخش و توزیع مناسب در بازار هدف و در دسترس بودن بیشتر محصولات است که شامل خریدار و مصرف کننده نهایی می‌شود. همچنین این موضوع غالبا به ثبات و پایداری بیشتر کمپانی، و قابل اتکا بودن و افزایش اعتبار آن منجر می‌گردد.

نکات منفی این موضوع هم میتواند شامل مواردی باشد که در نتیجه‌ی سیاستهای راهبردی شرکت‌های بزرگ و رقابت‌های داخلی جاری در آن حاصل می‌آید. این موارد بطور مشخص‌تر شامل ریسک کمتر در طراحی، و از دست رفتن هویت متمایز یک برند بخاطر نیاز به جایگیری در محدوده‌ای خاص و معین از تصور ذهنی خریدار می‌شود.

نمایی از دفتر مرکزی گروه سواچ
نمایی از ساختمان اداری گروه سواچ

گروه سواچ (Swatch Group)

در لیست گروههای بزرگی که برندهای ساعت مچی لوکس و غیر لوکس را در اختیار دارند باید از گروه سواچ (Swatch Group) آغاز کرد. گروهی که می‌شود آنرا اولین گروه عظیم با مالکیت دامنه‌ای از برندهای ساعت مچی دانست که از بسیاری جهات به حفظ و بقای صنعت ساعت سازی سوئیس کمک کرده است.

این تعداد از برندهای مختلف ساعت مچی برای یک گروه، تعداد زیادیست اما وقتی بحث تولید ساعت در عصر مدرن پیش می آید گروه سواچ مشخصاً به عنوان یک پیشرو شناخته می‌شود. همچنین گروه سواچ مالک کمپانی های دیگری نظیر ETA و Nivarox می‌باشد که فعالیت اصلی آن ها تولید موتور یا قطعات ساعت مچی است.

گروه سواچ که دفتر مرکزی آن در Bienne سوئیس قرار دارد بعنوان بزرگترین کمپانی ساعت در سطح جهان شناخته می‌شود. از فروش ۹.۰۴ میلیارد دلاری ثبت شده گروه سواچ در سال ۲۰۱۳، بالغ بر ۸.۷۴ میلیارد دلار آن مربوط به ساعت و جواهر میشود. گروه سواچ در حال حاضر ۱۸ برند ساعت مچی را در تملک خود دارد که با تولیداتشان طیف گسترده ای از سلیقه و قیمت های مختلف را پوشش میدهند. برِه گِه (Breguet) گرانترین برند گروه سواچ است در حالیکه اُمگا (Omega) که سومین برند بزرگ سوئیسی میباشد بیشترین سود را عاید این گروه کرده است.

نمایی از ساختمان اصلی گروه ریشمون سوئیس
نمایی از ساختمان اداری گروه ریشمون سوئیس

گروه ریشمون (Richmond Group)

گروه بعدی که به آن می پردازیم گروه ریشمون (Richemont Group) است، دومین نام بزرگ در زمینه برندهای ساعت لوکس. گروه Richemont با مرکزیت ژنو سوئیس، با در اختیار داشتن طیفی از محصولات لوکس، نقش مهمی در این بازار دارد.

ریشمون مجموعاً ۲۰ برند را در اختیار دارد که ۱۳ برند از آن تولیدکنندگان ساعت مچی هستند که با اختصاص بیشتر فروش این گروه به ساعت مچی این گروه را بطور برجسته به یک گروه ساعت لوکس مبدل نموده است. فروش این گروه برای سال مالی ۲۰۱۴ مجموعا ۱۳.۷۷ میلیارد دلار محاسبه شده است.

برندهای تحت مالکیت گروه ریشمون به قسمت های مختلف تقسیم میشوند. بخش ”تخصصی ساعت سازان” متشکل از برندهای “اِ لانگِ اون سونه” (A. Lange & Söhne)، باوم اند مرسیه (Baume & Mercier)، آی.دبلیو.سی شافهاوزین (IWC Schaffhausen)، ژِژه لکولت (Jaeger-LeCoultre)، اُفیکینِ پانرای (Officine Panerai)، پیاژه (Piaget)، رالف لورن (Ralph Lauren)، روژه دوبویی (Roger Dubuis) و واشرون کُنستانتَن (Vacheron Constantin) می‌باشد. بخش “خانه جواهرات” این گروه هم برندهای کارتیه (Cartier) و ون کلیف اند آرپلز (Van Cleef & Arpels) را شامل می‌شود.

کارتیه بزرگترین برند تحت مالکیت گروه ریشمون و دومین برند ساعت دنیا بعد از رولکس محسوب می‌شود. تا همین اواخر برند مون بلان (Montblanc) در بخش اختصاصی محصولات خودش قرار داشت اما اخیراً به بخش “سایر کسب و کارهای” این گروه منتقل شده است؛ بخشی که کمپانی پوشاک مردانه دان هیل را هم شامل می شود!

در سال مالی ۲۰۱۴ بخش “ساعت سازان متخصص” ۲۸ درصد کل فروش گروه ریشمون یعنی چیزی بالغ بر ۳.۸۶ میلیارد دلار را به خود اختصاص داد. بخش “خانه جواهرات” به لطف حضور قدرتمند برند کارتیه، ۵۱ درصد سود سالیانه را عاید این گروه کرد. ۷ درصد سود متعلق به مون بلان و ۱۴ درصد باقیمانده هم متعلق به بخش “تجارت های دیگر” بوده. در سال مالی ۲۰۱۴ گروه ریشمون بطور میانگین ۲۹ هزار و ۱۰۱ کارمند داشته است.

گروه ال.وی.ام.اچ (LVMH Group)

گروه های سواچ و ریشمون دو نام عظیم در زمینه ساعت های لوکس با قابلیت های پیچیده هستند، اما گروه لویی ویتون مونت هنسی یا همان LVMH با فاصله کمی پشت سر آنهاست. این گروه با مالکیت برندهای زیادی که شامل برندهایی با زمینه فعالیت غیر از ساعت مچی هم می‌شود، زمینه فعالیت گسترده و متنوعی دارد که شامل تعدادی از کمپانی های بزرگ و بسیار محبوب امروزی هم می‌باشد.

LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton با مالکیت چندین و چند برند متنوع در شاخه های آرایشی، مد و فشن، نوشیدنی، ساعت مچی و همچنین جواهرات، بزرگترین گروهِ کالاهای لوکس در دنیا محسوب میشود. همچنین این گروه با داشتن بیش از سه هزار شعبه خرده فروشی در سر تا سر جهان یکی از قدرتمندترین ها در این زمینه است.

این کمپانی سهامی عام که دفتر مرکزی آن در پاریس فرانسه قرار دارد در سال ۲۰۱۳ فروشی ۳۷.۶۹ میلیارد دلاری را ثبت کرد که سهم صنعت ساعت و جواهر از این فروش ۳.۵۹ میلیارد دلار بوده و همانطور که مشخص است عمده ی فروش گروه LVMH مربوط به سایر بخش های فعالیت آن است. سابقه فعالیت گروه ال.وی.ام.اچ در بخش ساعت مچی به بیش از ۱۵ سال گذشته برمی‌گردد و آخرین کمپانی سازنده ساعت مچی که تحت مالکیت این گروه درآمده بولگاری (Bulgari) است که در سال ۲۰۱۲ توسط LVMH خریداری شد.

بزرگترین برند ساعت مچی که زیر چتر این گروه فعالیت می‌کند هم تگ هویر (TAG Heuer) می‌باشد که بعنوان یکی از پرفروش‌ترین برندهای سوئیس در سراسر جهان شناخته می‌شود. بعد از تگ‌هویر هم می‌شود اوبلو (Hublot) را بعنوان شناخته شده ترین برند این گروه معرفی کرد.

گروه کرینگ

گروه کرینگ (Kering Group)

کرینک گروه بزرگی مستقر در پاریس است که تمرکز آن بر روی خرده فروشی در زمینه مد و فشن میباشد. این گروه سهامی عام که سابقا با نام PPR فعالیت میکرد در سال ۲۰۱۳ به کرینگ تغییر نام داد.

همانطور که در لیست بالا مشخص هست گروه کرینگ (Kering Group) در سالیان اخیر توانسته با افزودن تعداد بیشتر و بیشتری از برندهای لوکس ساعت مچی به مجموعه خود، فعالیتش را توسعه دهد اما با وجود برندهای بزرگ و اسم و رسم داری که گروه کرینگ زیر چتر خود دارد همچنان باید این گروه را بازیگری نسبتا تازه وارد در بازار ساعت مچی دانست که باید خود را بعنوان یکی از تاثیرگذاران این صنعت به فعالین آن ثابت کند. ما هم مشتاقانه فعالیت های این گروه را تماشا میکنیم تا ببینیم گروه کرینگ چطور برندهای تحت مالیکت خود را در بازار ساعت مچی مدیریت میکند.

سود فروش این گروه در سال گذشته ۱۲.۶ میلیارد دلار بوده که ۸.۳۷ میلیارد دلار آن از بخش کالاهای لوکس بدست آمده که بیش از نیمی از آن هم مستقیما از فروش محصولات برند گوچی حاصل شده. گروه کرینگ در چند سال اخیر، بطور پیوسته تجارت مرتبط با ساعت مچی خود را بنیان گذاری کرده و توسعه داده است. کرینگ در سال ۲۰۱۲ با خرید گروه Sowind که خود برندهای ژیرار پرگو (Girard-Perregaux) و ژان ریشارد (JeanRichard) را در اختیار داشته بطور جدی تری وارد بازار ساعت مچی شده است. فعالیت مهم دیگر گروه کرینگ در سالیان اخیر خرید برند سوئیسی و معتبر یولیس ناردن (Ulysse Nardin) بوده است. بنا بر گزارش ها در پایان سال ۲۰۱۳ کرینگ حدود ۳۵ هزار کارمند داشته است.

گروه سیکو (Seiko Group)

سیکو یک گروه سهامی عام بسیار بزرگ ژاپنی با تنوع بالایی از محصولات میباشد که متشکل از Seiko Epson و Seiko Holdings است. تجارت مرتبط با ساعت مچی که در Seiko Watch Corp انجام میشود متعلق به سیکو هُلدینگز است.

سیکو تمامی لوازم و قطعات مورد استفاده در ساعت های مکانیکی و کوارتز را خودش تولید می کند. هر چند که ساعت های مچی تولید شده این گروه به نام سیکو شناخته میشود اما جالب است بدانید که این گروه مدل های پیشرفته، گران قیمت و High-end با موتور مکانیکی را هم تحت نام Grand Seiko به بازار عرضه میکند که برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ در بازار آمریکا عرضه شد.
گروه سیکو در سال مالی ۲۰۱۴ مجموع سود ۱۲.۷۵ میلیارد دلاری را ثبت کرده که تنها ۱.۴۶ میلیارد دلار آن از فروش ساعت مچی عاید گروه سیکو شده است. در همین تاریخ تعداد کارمندان گروه سیکو ۱۳.۴۳۹ نفر به ثبت رسیده است.

گروه فسیل (Fossil Group)

Fossil Group هم یک کمپانی سهامی عام است که دفتر مرکزی آن در ریچاردسون ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد. با فروش ۳.۲۶ میلیارد دلاری ثبت شده در سال ۲۰۱۳ که ۷۷ درصد آن مربوط به ساعت های مچی غالبا فشن بوده، گروه فسیل یک نام مهم در زمینه ساعت های فشن بحساب می آید. گروه فسیل تولیداتی را تحت همین برند و همچنین تحت لیسانس دیگر نام های بزرگ جهانی تولید میکند. آخرین خرید گروه فسیل به سال ۲۰۱۲ و خرید برند اسکگن (Skagen) برمی گردد.

در اغلب مدل های ساعت مچی برندهای زیر مجموعه گروه فسیل از موتورهای کوارتز ژاپنی استفاده می شود. اما با اینحال گروه فسیل با معرفی Fossil Swiss راه خود را به بازار ساعت های ساخت سوئیس هم باز کرده است. فسیل سوئیس خط تولید ساعت های فسیل است که مدل هایی با موتورهای مکانیکی و کوارتز را توسط شرکت های تابعه گروه واقع شده در Canton Ticino سوئیس تولید می کند. گروه فسیل در سال ۲۰۱۴ یک خط تولید “ساخت سوئیس” را هم به برند امپریو آرمانی اضافه کرد و همچنین یک برند ساعت مچی تحت لیسانس را به نام طراح مد و فشن مشهور Tory Burch معرفی کرد.

گروه موادو سوئیس
گروه برندهای مووادو

گروه مُوادو (Movado Group)

Movado Group با مرکزیت پاراموس نیوجرسی در ایالات متحده یک پیشرو در بازار ساعت های لوکس با قیمت مناسب و همچنین بخش ساعت های فشن میباشد. علاوه بر برند اصلی و مطرح این گروه یعنی برند موادو، دو برند لوکس سوئیسی با قیمت های بالاتر هم در مجموعه برندهای این گروه حضور دارند؛ کنکورد و ایبل. تقریبا نیمی از سود این گروه سهامی عام از فروش ۶ برند تحت لیسانس عاید گروه موادو میشود، تجارتی که گروه موادو از اواخر دهه ۹۰ آن را شروع کرد. این گروه در سال مالی ۲۰۱۴ فروش مجموع بالغ بر ۵۷۰ میلیون دلار را با تعداد کارمندان ۱۱۰۰ نفر به ثبت رسانید.

ساعت مچی موادو سوئیس

گروه سیتی زن (Citizen Group)

Citizen Group یک کمپانی بزرگ ادغام عمودی است که عمده فعالیت آن در بازارهای ساعت، ابزار ماشینی و لوازم و قطعات الکترونیکی میباشد. این گروه برای سال مالی ۲۰۱۴ فروشی بالغ بر ۳ میلیارد دلار را به ثبت رسانید که نسبت به سال قبل رشدی ۱۴ درصدی را نشان می داد. بیش از نیمی از مجموع آمار فروش سال این گروه متعلق به تجارت ساعت میشود.

در پایان سال ۲۰۱۳ تعداد ۲۲ هزار و ۲۳۳ نفر در سراسر جهان برای گروه سیتیزن مشغول به کار بوده اند. گروه سیتیزن علاوه بر ساخت ساعت های خود، یکی از عمده تامین کنندگان موتورهای کوارتز برای دیگر کمپانی هاست.  موتورهای کوارتزی که توسط بخش سازنده موتور ساعتِ گروه سیتیزن یعنی میوتا (Miyota) ساخته میشود.

گروه سیتیزن با خرید گروه آمریکایی بولوا (Bulova) در سال ۲۰۰۸ توانست برندهای زیرمجموعه آن را به گروه خود اضافه کند. همچنین در سال ۲۰۱۲  و با خرید کارخانه سوئیسی سازنده موتور ساعت مچی La Joux-Perret، ضمن تصاحب برند Arnold & Son به بخش تولیدات سوئیسی هم وارد شد.

گروه تایمکس (Timex Group)

گروه تایمکس با مرکزیت Middlebury آمریکا بیشتر بخاطر برند مطرح و پر طرفدار خودش تایمکس شناخته میشود. این گروه همچنین ۷ برند دیگر را تحت لیسانس تولید میکند که شامل دو برند فعال در بخش تولیدات لوکس یعنی سالواتوره فراگامو و ورساچه نیز میشود. گروه تایمکس بصورت خصوصی اداره میشود و آمار و اطلاعات خاصی از فروش یا تولیدات آن منتشر نمیشود.

ساعت مچی فرانک مولر سوئیس

گروه فرانک مولر (Franck Muller Group)

فرانک میولر یک گروه تولیدات لوکس سوئیسی است که دفتر مرکزی آن در جنتهود خارج از شهر ژنو قرار دارد. برندهای زیرمجموعه این گروه، جدا از برند اصلی فرانک میولر، غالبا در یکی، دو دهه اخیر به مجموعه دارایی های این گروه اضافه شده است.  برند Franck Muller بالاترین فروش این گروه را به خود اختصاص داده و به نوعی ستاره برندهای گروه فرانک میولر میباشد. گروه فرانک میولر هم بصورت خصوصی اداره شده و آماری از فروش خود را منتشر نمیکند.

گروه بیندا (Binda Group)

Binda گروهی مستقر در میلان ایتالیا است که فعالیت آن در زمینه ساعت و جواهر میباشد. این گروه مالک برندهای بریل، فری استایل و هیپ هاپ است که با خرید کمپانی آمریکایی گروه Geneva Watch در سال ۲۰۰۸ تعداد زیادی برند تحت لیسانس را هم تحت تملک خود درآورد. گروه بیندا نیز بصورت خصوصی اداره می شود و آماری از فروش خود را منتشر نمی کند.

گروه سیتی‌چمپ (Citychamp Group)

سیتی‌چمپ (Citychamp) گروه فعال در زمینه ساعت و جواهر که سابق بر این با نام چاینا هایدین (China Haidian) شناخته می شد اخیرا در بازار جهانی ساعت خودی نشان می دهد. این گروه که دفتر مرکزی آن در هنگ کنگ قرار دارد با برندهای روزینی و ای‌بور جایگاه قدرتمندی در بازار چین دارد و طی چند سال اخیر اقدام به خریداری برندهای بین المللی نیز کرده است که شامل برندهای سوئیسی اترنا و کورم میشود که به ترتیب در سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ خریداری شده اند. سیتی‌چمپ همچنین در سال ۲۰۱۴ گروه سوئیسی Dreyfuss را خریداری کرد که در نتیجه برندهای متعلقه آن نظیر روتاری را هم تصاحب کرد.

سیتی‌چمپ که یک کمپانی سهامی عام می باشد در سال ۲۰۱۳ سودی حدودا ۴۱۰ میلیون دلاری را به دست آورد. این کمپانی در همین سال حدودا ۳ هزار کارمند در چین و ۲۰۰ کارمند در سوئیس داشته است.

گروه فستینا (Festina Group)

Festina Group شرکتی خصوصی و به مالکیت میگل رودریگز میباشد که دفتر مرکزی آن در بارسلون اسپانیا قرار دارد. برندهای مهم این گروه فستینا و پرِله میباشد.  بیشتر برندهایی که گروه فستینا زیر چتر خود دارد در محدوده قیمتی متوسط قرار میگرد اما ۲ برند این گروه یعنی پرِله و ال.لِروی (L.Leroy) در زمینه مدل های لوکس با قیمت بالاتر فعالیت میکنند. گروه فستینا همچنین مالک Soprod که سازنده موتور ساعت مچی برای چندین برند سوئیسی است، و MHVJ که سازنده قابلیت و عملگرهای (complications) پیشرفته صنعت سازیست می باشد. گروه فستینا آمار عمومی از میزان فروش خود اعلام نمی کند.

ساعت مچی پاتک فیلیپ سوئیس

برندهای مستقل

هر چند با توجه به لیست ذکر شده درخواهیم یافت که اکثریت برندهای بزرگ ساعت مچی توسط گروه های بزرگتری مالکیت و اداره میشوند اما باید توجه داشته باشیم که این لیست نشانگر اکثر برندهای لوکس بازار ساعت مچی است، نه همه آنها!

پس آیا همچنان کمپانی های عظیم تولید ساعت مچی باقی مانده اند که مالکیت مستقل داشته و بصورت مستقل اداره شوند؟ بله، و بعضی از آنها بسیار بزرگ و قدرتمند هستند. لیست پایین برخی برندهای بزرگ در بازار ساعت مچی را نشان میدهد که بصورت مستقل اداره میشوند.

نکته حاشیه ای اما مهم در مورد برندهای مستقل که در بالا لیست شدند این است که از میان این برندها تنها اُدمار پیکه، پتک فیلیپ و رولکس هستند که حقیقتا تولیدکنندگانی مستقل میباشند و تماما به قطعات و موتورهای ساخته شده توسط خود متکی هستند.

در مقابل، برایتلینگ بخش زیادی از موتورهای ساعت خود را تولید می کند اما با اینحال به شدت متکی به موتورهای اتا و والینوکس گروه سواچ میباشد. برندهای بل و راس، اریس، ریموند ویل و ویکتورینوکس هم علیرغم مستقل بودن، متکی به موتورهای اتا، والینوکس و سلیتا میباشند.

همانطور که مشاهده میکنید استقلال یک برند ساعت مچی لزوما به معنای لوکس بودن آن، و زیر شاخه بودن یک گروه هم به معنای پرستیژ کمتر آن نیست. هر چند اغلب برندهای لوکس بصورت زیر مجموعه هستند که عمدتا وابسته به گروه های سواچ، ریشمون و ال.وی.ام.اچ می باشند.

هر چند میتوان یکی از دلایل مقبولیت بسیار زیاد برندهای اُدمار پیکه، پتک فیلیپ و رولکس در سطح جهان را بر مبنای این حقیقت دانست که این برندهای لوکس بصورت ۱۰۰ درصد مستقل هستند و تماماً در کارخانه های مربوط به همین برندها ساخته و تولید می شوند.

این وضعیت “چی برا کیه” بازار ساعت مچی در حال حاضر است. اوضاع میتواند تغییر کند و تغییر خواهد کرد و تاریخ نشان داده که در گذر زمان برندهای کمتر و کمتری مستقل خواهند ماند. با این وجود از برندی مانند رولکس علیرغم استقلال کامل بعنوان یکی از مهم ترین کمپانی های فعال در صنعت ساعت سازی لوکس نام برده می شود.

شما مخاطبان عزیز سویس دات آی آر هم میتوانید نظر خود را در این مورد به اشتراک بگذارید. به نظر شما صنعت ساعت سازی به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟ لطفاً در قسمت نظرات و دیدگاهها مرقوم فرمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه
0 علاقه مندی
0 مقایسه